تا مدتی پیش، همه مردم برای خرید محصولات مورد نیاز خود به فروشگاه ها و یا بازار مراجعه می کردند و مدتی را برای خرید کالای مورد نظرشان در فروشگاه های مختلف سپری می کردند. عدم دسترسی به همه فروشگاه ها، دور بودن فروشگاه ها از یکدیگر، صرف زمان زیاد برای رفتن و گشتن در پی کالای مورد نظر و... از معایب خریدهای حضوری بود و به همین دلیل برخی افراد برای رفتن به فروشگاه و خرید کردن انرژی کافی نداشتند.

اما با گذشت زمان و ظهور فروشگاه های اینترنتی، امکان خرید آنلاین برای مردم فراهم شد و امروزه افراد می توانند به راحتی بدون صرف وقت و هزینه و به سادگی کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند. در واقع شما می توانید به راحتی و در حالی که در اتاق خود استراحت می کنید با استفاده از گوشی موبایل، تبلت و یا کامپیوتر خود، به خرید اینترنتی بپردازید.

 اعتماد به فروشگاه های اینترنتی شاید تنها مسئله ای باشد که مردم را در خرید آنلاین دچار تردید می کند. اما اگر اصول و قواعدی را در نظر بگیرید می توانید به سادگی نسبت به معتبر بودن و یا عدم اعتبار یک فروشگاه اینترنتی اطمینان حاصل کنید. در این مطلب نکات مهمی را درباره چگونگی اعتماد به فروشگاه های اینترنتی بیان می کنیم و شما می توانید با مطالعه این مطلب پاسخ سوال " چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟" را دریابید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟

فروشگاه آنلاینی که قصد خرید از آن را دارید، باید مولفه هایی را داشته باشد تا بتوانید به آن اعتماد کنید. فاکتورهایی که برای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی باید در نظر بگیرید، به شرح زیر است:

1)توجه به پروتکل https

یکی از فاکتورهای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی وجود SSL در سایت است. هرگز از سایت هایی که پروتکل آن ها http  است و از SSL برای امنیت وب سایتشان استفاده نمی کنند، خرید نکنید. در https لایه امنیتی SSL به شما در یک خرید ایمن کمک می کند. وب سایت هایی که مجهز به SSL هستند در کنار URL آن ها یک آیکون قفل نمایش داده می شود.  علاوه بر اینکه وب سایت های فروشگاهی بدون پروتکل https فاقد اعتبار هستند، وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حریم خصوصی شما را به خطر می اندازد.

2)وجود نماد الکترونیک

وجود نماد الکترونیک در سایت، اعتبار آن را افزایش می دهد. چرا که این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می شود و کاربران می توانند با کلیک بر روی آن به اطلاعاتی درباره وب سایت و مالک آن به دست آورند. وب سایت هایی که دارای این نماد هستند وظیفه دارند به شکایات و مشکلات مشتریان خود نسبت به خرید آنلاین رسیدگی کنند، در غیر این صورت نماد الکترونیک آن ها لغو خواهد شد. نکته مهم در بررسی این نماد این است که پس از کلیک بر روی نماد آن به یکسان بودن URL آن و آدرس وب سایت دقت کنید. همچنین دقت کنید که صفحه باز شده یک صفحه وب در مرورگر شما باشد، نه یک عکس!!

3)وجود راه های ارتباطی در سایت

وب سایت های فروشگاهی معتبر، چند راه ارتباطی برای کاربران فراهم می کنند و شما می توانید در صورت لزوم با آن ها تماس گرفته و سوالات و مشکلات خود را با پشتیبانی آن ها مطرح کنید. بنابراین وجود آدرس شبکه های اجتماعی، شماره تماس و سایر راه های ارتباطی در سایت یکی از نشانه های اعتبار وب سایت است. حتی وب سایت های فروشگاهی می توانند آدرس فروشگاه های حقیقی خود را در بخش فوتر سایت درج کنند.

بنابراین هنگام خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی نکات بالا را در نظر بگیرید تا با اطمینان خاطر و بدون نگرانی بتوانید به صورت اینترنتی خرید کنید.